I dag handler nesten alle på nett, og vi kjøper alt fra klær og sko til byggevarer og biler på nett. Likevel er det fortsatt en stor ulempe med netthandel, og det er at kjøperen må forestille seg produktet basert på tekst, bilder og videoer på en skjerm. Dette har gitt store utfordringer med retur av varer, spesielt blant nettbutikker som selger klær og sko – for noen av de returneres hele 50 prosent av varene som selges.

[IMAGE=bltPC7cNTORu.jpg]

Høye returandeler utfordrer logistikksystemer

Hvor stor andel av kjøp som returneres, er selvfølgelig svært avhengig av bransje. Det er lett å se for seg at varer som kunder har gjort mye forarbeid rundt før de bestiller, returneres i lavere grad. Hvis du for eksempel har kjøpt vinduer eller andre byggevarer fra Byggmax, er det lite sannsynlig at du returnerer varer. For butikker som selger klær er bildet et helt annet, det er lett å bestille noe på noen sekunder, og returnere det når det ikke passer.

Å håndtere returer er komplisert, sammenlignet med de vanlige logistikkprosessene der store mengder pakker og brev transporteres fra et selskap til mange private mottakere. I forbindelse med retur må en pakke enten hentes hjemme hos noen, eller leveres inn på et hentepunkt. Dessuten må transportselskapene håndtere pakker som ikke er like standardiserte som i vanlig utgående logistikk, men her hjelper ferdige etiketter for retur noe.

Noen mulige løsninger på returproblematikken

I tillegg til å være en kostbar prosess for nettbutikker og transportselskaper, er retur av varer dessuten en stor utfordring for miljøet.

Å redusere andelen varer som returneres er viktig for mange aktører, men samtidig er alle som selger varer på nett opptatt av å fjerne hindringer i prosessen fra en kunde kommer inn på nettsiden til produktet er kjøpt. Det er derfor viktig å finne en balanse mellom å sikre seg at kunden kjøper rett vare, og å ikke hindre kunden fra å handle.

  • En løsning kan være kundevennlige løsninger som hjelper kunden å se for seg for eksempel klær og sko med såkalt «augmented reality». Med en app på telefonen kan du se deg selv på skjermen, med plagget som du vurderer å kjøpe.
  • Samtidig vil det alltid være varer som må returneres, og å gjøre prosessen for retur mer strømlinjeformet blir viktigere og viktigere. Emballasje bør tilpasses for gjenbruk, og gjøre det enkelt for kunden å returnere varer på en måte som også gjør det enkelt å selge dem igjen.
  • Systemer for henting hjemme hos kunde bør strømlinjeformes, med samarbeid mellom flere aktører i transportbransjen. Kombinert med miljøvennlige kjøretøy kan det også redusere effekten på klimaet.

Netthandel, og retur av varer kjøpt på nett, er et viktig tema som alle transportselskaper må ha et forhold til.