Både tradisjonelle medier, og bransjeblader som Dagligvarehandelen, har gitt dagligvarer på nett mye oppmerksomhet. Sammenlignet med andre markeder, som USA eller Storbritannia, er markedet for dagligvarer på nett fortsatt begrenset i Norge.

Norge, et spesielt marked

Sammenlignet med mange andre markeder er Norge relativt spesielt, også hva angår fysiske dagligvarebutikker. Det er få andre europeiske land som har like mange butikker per innbygger, samtidig som butikkene er relativt små og kundene handler flere ganger i uken.

Kanskje er dette en utfordring for netthandel av dagligvarer, det er langt fra alle forbrukere som planlegger sine innkjøp. Det gjør det også vanskelig å bestille mat en eller et par ganger i uken.

Få aktører, men et marked i vekst

I dag er det egentlig bare Kolonial.no som har spesialisert seg innenfor dagligvarer på nett til privatpersoner. Tradisjonelle kjeder, spesielt Meny, har etablert løsninger for netthandel i tillegg til sine fysiske butikker.

Noen av leverandørene av kasser med ingredienser for middager har dessuten prøvd å slå seg fram i dette markedet. Ved å tilby tilleggspakker til frokost eller snacks, begynner de å nærme seg en fullverdig leveranse.